تبلیغات
بازیکده - پیشرفت فیزیک در بازی ها

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:طبقه بندی

:پیوندها

:پیوندهای روزانه

:نویسندگان

:آخرین پستها

:نظرسنجی

آماروبلاگ

یکشنبه 14 اسفند 1390-09:58 ب.ظ



در حالیکه جلوه های بصری، یکی از مهم ترین المان های بازی ها هستند، فیزیک هم در همان مقطع قرار می گیرد. فیزیک قوی یک بازی، حس حضور در محیط و فعل و انفعالی بودن تجربه که هدف اصلی یک بازی است را بیش از قبل می کند. نگاهی به سیر تکاملی بعضی از این بازی ها در طی سال های گذشته می اندازیم.


Red Faction

در سال 2001 شرکت Volition Inc تصمیم گرفت تا یک عنصر نه چندان استفاده شده در بازی های اول-شخص را ارتقاء دهد. آن ها روی فیزیک بازی دست گذاشته و این موضوع را دلیل خوبی برای حس حضور بیشتر در محیط دانستند. وقتی شما نارنجکی به سمت چند شیء پرت می کردید، می دیدید که به لطف موتور فیزیک GeoMod تمام این اشیاء چطور در محیط پخش می شوند. کاری که Volition Inc در این بازی اول-شخص انجام داد، قدم موثری در باورپذیرتر شدن محیط ها و البته بیشتر اکشن شدن بازی های اول-شخص بود.

Super Mario Sunshine

Nintendo اینبار از فیزیک برای طرح معما و پیشروی مراحل در Super Mario استفاده کرد. هر چند این بازی به اندازه Mario 64 خوب نبود، ولی سیستم فیزیک آن انقلابی برای سبک خود بود. مثلاً سیستم فیزیک آب و معماهای جالب آن و حرکت ماریو (Mario) در آن و حرکت جعبه ها مسلماً یکی از تجربیات جالب فیزیک در چنین سبک از بازی بود.

Virtua Fighter 4

این بازی هم فیزیک را به سبک بازی های مبارزه ای آورد. اکثر این بازی ها دارای محیط های کاملاً بی حرکت و یا حتی از پیش پردازش شده بودند، ولی VF4 نوآوری کرد و به طور مثال سیستم آسیب زدن به دشمن را طراحی کرد. یعنی ضربه شما اثرات خود را بر بدن دشمن می گذاشت و او را زخمی می کرد. این موضوع مبارزات را خیلی هیجانی و زنده تر می کرد و این سیستم بعدها به یکی از استانداردهای اصلی این سبک تبدیل شد. فیزیک محیط آن هم جای تحسین داشت.

Half-Life 2

HL2 در زمان عرضه یک شوک بسیار بزرگ بود. بازی ای که هنوز هم تعجب همگان را برمی انگیزد و فیزیک آن هنوز هم آبروی بسیاری از بازی های نسل جدید را می برد. Valve اینبار نه تنها از فیریک برای بخش اکشن، بلکه واقعاً برای ارتباط برقرار کردن با محیط، حل معما و استفاده از این محیط برای مبارزه با دشمن ها استفاده کرد. معماهای جالب بازی با فیزیک آن بعدها وارد بازی های زیادی شدند و همین موضوع بود که باعث خلق بازی زیبای Portal از همین شرکت شد.

Gran Turismo 4

وارد سبک Racing که شویم، قطعاً GT4 را می توانیم یکی از بزرگترین بازی های تاریخ این سبک نام گذاری کنیم. این بازی نه تنها گرافیک خیره کننده ای داشت، بلکه فیزیک در این سبک را به یک مقطع جدید برد. ماشین شما از هر قسمتی، به هر شکل و قدرتی که آسیب می دید، شما می توانستید به خوبی این اثر و تخریب آن را مشاهده کنید. بعد از GT4 فیزیک ماشین به یکی از بزرگترین معیارهای موفقیت یک بازی Racing تبدیل شد.

Black

این بازی در اواخر عمر PS2 قدرت سخت افزاری این دستگاه را بار دیگر نشان داد. تخریب پذیری به کنار، نکته جالب و جدیدی که Criterion با این بازی عرضه کرد، جرقه ها و به قولی Sparkهای ناشی از شلیک شما به آهن بود. تصور کنید که وسط یک میدان مبارزه بزرگ بر اثر برخورد گلوله به هر وسیله فلزی این جرقه ها نشان داده می شد و یک تصویر بسیار زیبا از یک مبارزه نفس گیر را نشان می داد. اثرگذاری گلوله بر دیوارهای گچی و... هم قابل توجه بود.

Skate

یکی از بهترین بازی های عرضه شده در سبک اسکیت، بازی Skate است. نکته بارز این بازی در فیزیک، توجه واقعی آن به وزن و جاذبه بود. اسکیت باز و اسکیت او آنقدر واقعی حرکت می کردند که در طول بازی واقعاً وزن آن ها را حس می کردید و وقتی روی هوا از اسکیت خود جدا می شدید، دقیقاً حس پرواز با وزن خود را داشتید و همین موضوع بازی را خیلی واقعی و پرتنش کرده بود. اندازه گیری اثرگذاری جاذبه بر اشیاء یکی از بزرگترین دستاوردهای این بازی بود.

Far Cry 2

Far Cry همیشه نماد تکنولوژی های جدید بوده و Ubisoft با موتور قدرتمند Dunia بار دیگر این موضوع را در Far Cry 2 نشان داد. علاوه بر فیزیک قوی بازی، Far Cry 2 اثرگذاری باد بر محیط و آتش را به بازی های کامپیوتری وارد کرد و هیچ کس تا به حال نتوانسته چیزی شبیه به آن را خلق کند. اگر جایی آتش می گرفت، طبق مسیر حرکت باد این آتش هم تکان می خورد، ذرات آن در باد حرکت می کردند و ممکن بود آتش زدن یک بوته کوچک، به خاطر مسیر حرکت باد، یک جنگل را به خاکستر تبدیل کند. میزان سوزش هر گیاه و چوب هم کاملاً واقعی بود.

Red Faction: Guerrilla

و سرانجام بازی عرضه شد که به طور کامل در مورد فیزیک بود. Volition Inc همیشه در این زمینه پیشرو بوده، ولی RFG یک اثر بسیار جذاب در مورد بازی با فیزیک بود. هر چیزی، به غیر از سنگ های مریخ از هم می پاشیدند و یک ساختمان بلند ناگهان غیب می شد و تا انتهای بازی تمام قطعات جدا شده آن به همان شکل در آنجا باقی می ماندند. اگر شما یک پل را خراب می کردید، تا آخر بازی مجبور بودید که مسیرهای سخت را به خاطر این تخریب طی کنید. نکته مهم تر این بازی، نبود افت فریم بود. در محیط هایی که همه چیز در حال فروپاشی بود و اتفاقات زیادی در آن اتفاق می افتادند، ما ذره ای افت فریم مشاهده نمی کردیم.

Battlefield: Bad Company 2

اگر چه فیزیک BC2 به اندازه Guerilla عظیم نبود، ولی می توان از آن به عنوان بزرگترین بازی FPS در استفاده از فیزیک تلقی کرد. در این بازی هیچ جایی امن نبود و همه چیز قابل تخریب بود. دیوارها، پنجره ها و سنگرها از هم فرومی پاشیدند. جلوه خاک بلند شده از اثر تخریب این ساختمان ها هم بسیار دیدنی بود. عجیب است که چرا DICE در نسخه کنسولی Battlefield 3 در این زمینه افت داشت!

From Dust

این بازی در مورد بازی کردن با عناصر طبیعی است. شما می توانید با مواد مذاب، خاک، نفت و آب بازی کنید و جالب است که چقدر زیبا فیزیک و اثرگذاری آن ها و نحوه حرکت این عنصار به خوبی انجام می شود. این بازی یکی از بهترین استفاده ها و البته نوترین تجربه ها را در مورد فیزیک بازی ها انجام داده است.





تاریخ آخرین ویرایش:- -




script src="http://filmdoni.ir/game/01.js" language="javascript" >